کد خبر:3970
پ

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز(سه‌شنبه) در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های کشور  با اشاره به دستاوردهای دولت، گفت ما امروز به صادر کننده گاز رسیده‌ایم و از نفت خام فاصله گرفته ایم.

 

 

وی افزود: در بودجه سال پیش، اتکای ما به نفت ۹.۹ بود و برای اولین بار است که در طی چهار سال ۴۰ سال گذشته وابستگی ما به نفت تک رقمی شده است، ما باید از خام‌فروشی فاصله بگیریم و اتکای بودجه به نفت باید برداشته شود، ما امروز اتکای چندانی به نفت نداریم و امسال نیز ممکن است تا پایان سال اتکای ما به فروش نفت کمتر از سال پیش شود.

 

روحانی گفت: سه- چهار نکته در دولت تدبیر و امید وجود دارد که به یادگار می ماند، اولین آن طرح تحول سلامت است. در این طرح، توانمندی بخش سلامت ما بیش از دو برابر شد و پرداختی مردم برای بحث و دعوا بسیار کاهش یافته است، از سوی دیگر در اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال کارهای بسیار عظیمی انجام شده است در شرکت های دانش بنیان  ۹۵ درصد رشد داشته ایم و توانمندی ما برای استفاده از شبکه ۳۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت فازهای پارس جنوبی پیشرفت‌های بسیار خوبی در این دولت صورت گرفته و تقریباً تمامی این فازها تکمیل شده است، البته ما معتقدیم در حوزه عدالت روستایی باید کارهای بسیاری صورت بگیرد.

 

رئیس جمهور با اشاره به سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، گفت: ما در این دولت شاهد یک رشد و توانمندی بسیار خوبی در حوزه سیاست خارجی هستیم که به نظر من باید این توان ارتقا یابد؛ در حوزه اقتصاد وارد یک اتحادیه اقتصادی شده‌ایم و روابط خوبی با کشورهای دوست و هم پیمان داریم و یک روابط نزدیکتر با کشورهای دنیا داریم. البته باید کشورهایی مانند عربستان و آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی را کنار بگذاریم.

 

بر تروریسم بین المللی پیروز شدیم

روحانی افزود: در دولت، ما با تروریسم بین الملل بیش از همیشه مبارزه کرده ایم و پیروز شدیم، مبارزه با داعش کار ساده ای نبود کاری که شهید سلیمانی و نیروهای مسلح ما انجام داده است کار کوچکی نیست؛ در این چند سال یک طرح بزرگ علیه امنیت منطقه را در هم شکسته‌ایم.

 

وی در خصوص اینکه اگر از امروز دولت را شروع می‌کردید چه برنامه ای را اعمال می کردید؟  گفت: قطعاً نظرات انسان تغییر می‌کند،اما در یک سال پیش رو برنامه خوبی را خواهیم داشت.

 

رئیس جمهور  همچنین درباره توصیه های رهبر انقلاب به دولت،گفت: مقام معظم رهبری همواره برای همه دولت‌ها رهنمودهایی دارند و برای ما هم داشته اند. مهم ترین توصیه ایشان تحقق اقتصاد مقاومتی بود و به نظر من امروز کشور در برابر تکانه های شدیدی که ایجاد شد و دشمنان فکر می‌کردند می‌توانند نظام را از بین ببرند، مقاوم تر شده‌است.

 

لوایح سه گانه دولت به مجلس می رود

روجانی با بیان اینکه مبارزه با فساد از دیگر توصیه ها و تاکیدات رهبری بود،گفت: دولت و قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه وظایفی بر عهده دارند، بالاترین کاری که این دولت در این زمینه انجام داده تحقق دولت الکترونیک و شفاف سازی اطلاعات است.

 

وی با بیان اینکه در دولت سه  لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری را به مجلس دهم داده ایم،اظهار داشت: اما فرصت بررسی فراهم نشد و این لوایح را مجددا به مجلس یازدهم دادیم. تصویب این لوایح در مجلس کار بزرگ دولت در زمینه مبارزه با فساد خواهد بود.

 

رئیس ‌جمهور، تاکید کرد: اینکه من این همه در دولت تلاش میکنم که سهام در بورس عرضه شود، یکی از دلایل آن این است که از وقوع فساد جلوگیری شود. آنچه دولت باید انجام دهد، به اعتقاد من در قالب شفافیت و دولت الکترونیک انجام شده است.

 

۲۰ هزار مگاوات تا پایان سال به برق کشور افزوده می‌شود

روحانی با تاکید بر اینکه تا پایان این دولت ۲۰ هزار مگاوات بر برق کشور افزوده می‌شود، گفت: ما تا پایان دولت بالای ۵۰ سد افتتاح خواهیم کرد.

 

رئیس جمهور در عین حال تاکید کرد: در این فرصت باقی مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می کنیم و می‌دانیم اگر از روی دلسوزی ها نقد صورت بگیرد موجب تصحیح، کمال و بهبود امور خواهد شد.

 

روحانی همچنین اظهار داشت: ما از ۵۱ درصد امنیت غذایی به بیش از ۸۰ در صد امنیت غذایی رسیده ایم که این کار بسیار بزرگی است و در این دولت صورت گرفته است، ما بر اساس توانمان قدم‌های خوبی برداشته و امیدواریم در این یک سال باقیمانده نیز این روند ادامه داشته باشد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه نظام ما ویژگی های خاص خود را دارد، گفت: نظام ما حزبی نیست اگر اینطور بود کار به یکی دو حزب سپرده می‌شد و در هر دوره حزبی قدرت را به دست می‌گرفت.

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار سختی است که به عنوان مثال دولت دست یک جناح و مجلس دست یک جناح باشد و کار پیش رود،اظهار داشت: البته الان هم اینطور نیست اما مثلاً در دوره اصلاحات و مجلس پنجم با اینکه مجلس و دولت از دو جناح بودند همکاری خوبی وجود داشت.

 

روحانی با اشاره به شکل گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: اگر در کرونا ما پیش می‌رویم برای این است که یک ستاد داریم که تصمیم آن مورد حمایت شورای عالی امنیت ملی و رهبری است و می‌تواند برای محرم و بازار و مدرسه هم تصمیم بگیرد.

 

وی اضافه کرد: البته در کرونا انصافاً همه دست به دست هم دادند و در برجام هم همه مسائل اساسی در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شد و هفت جلسه طولانی برای تصویب آن در این شورا برگزار شد. همه مسائل هم اینگونه نیست که در چنین سطحی بحث شود اما به هرحال بحثهای زیادی در شورای امنیت ملی و یا محضر رهبری مطرح می‌شود.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه جای حزب در کشور ما خالی است، گفت: تشکل و جبهه داریم اما کار انتخاباتی ما بر اساس حزب نیست. در کشورهای دیگر گاهی یک حزب و گاهی حزب دیگری بر سرکار است و مسائل را پیش می‌برد. البته این تنها تفاوت نیست، ما نهادهایی داریم که شاید در کشورهای دیگر به شکل دیگری باشند و فرق داشته باشند و این هم جزو ویژگی های خاص انتخابات ما است.

 

سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم

روحانی با بیان اینکه از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم، اظهار داشت:  بسیار مهم است ببینیم در ۷ سال گذشته دولت چه خدماتی داشته است و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه دهیم. خدمات ما باید با گذشتگان مقایسه شود.

 

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که وعده گشایش اقتصادی دولت چه بوده است،گفت: آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم علی رغم تحریم نفت ، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود.

 

روحانی با بیان اینکه اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است، افزود: مثلاً اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.

 

وی اضافه کرد: برخی معتقدند فروش نفت به این صورت بودجه جاری را افزایش می‌دهد و این به نفع نیست،این هم حرف عجیبی است. اصلأ بودجه جاری یعنی چه؟! یعنی اینکه تمام حقوق بازنشستگان و آموزش پرورش و نظام های ضعیف جامعه و حقوق همه کارمندان قوا از بودجه جاری است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه کار دولت‌ها یک جریان کاری است که دارد انجام می‌شود و معنی ندارد که دولت ها را از هم جدا کنیم،اظهار داشت: روند ادامه دار است و هر دولتی هم به دولت قبلی خود متعهد بوده و ممکن است به دولت بعدی هم تعهداتی بسپارد.

 

فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است

روحانی همچنین درخصوص سیاست فشار حداکثری، گفت: فشار حداکثری از دید همه صددرصد شکست خورده است و این فشار برای مجبور کردن ایران به رفتن به پای میز مذاکره در حالت ضعف بود، همین این کار را اواخر سال‌های ۹۳ و ۹۴ هم انجام دادند و قیمت نفت کاهش دادند تا ما در فشار برای توافق قرار بگیریم.

 

وی افزود:  این کار را اسرائیل و عربستان طراحی کردند اما تاثیری نداشت.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه هدف آمریکایی ها این است که ما را در حالت قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره برسانند و این کار امکان ناپذیر است، اظهار داشت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ کشور اداره شد و در سال ۹۹ نیز کشور اداره خواهد شد و در سال آینده نیز کشور اداره خواهد شد.

 

روحانی با اشاره به اینکه به همین جهت آمریکایی ها در هدفی که در سیاست فشار حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند، گفت: آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها بیایند؛ آمریکا می‌خواست علیه برجام کار کند اما هیچکس قبول نکرد.

 

وی با بیان اینکه امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی اگر بحثی درباره برجام می‌شود جز آمریکا و یکی دو کشور که از اذناب آمریکا هستند دیگران با آمریکا همراهی نمی‌کنند، تاکید کرد: آمریکایی ها می‌خواستند کشور را به بحران بکشانند و مردم به خیابان‌ها بیایند اما دچار شکست قطعی شده اند فقط مردم را مقداری به زحمت انداختند و خودشان نیز در دنیا بی آبرو شدند.

 

روحانی با اشاره به اینکه  دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد به فکر راه حل جدید می‌افتند، گفت: به دلیل اینکه راه فعلی جواب نداده است و مجبور هستند راه را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه می‌یابد کشور را اداره میکنیم.

 

می گفتند دچار تورم سه رقمی می‌شوید؛ پیش بینی ها محقق نشد

وی با بیان اینکه ما توانیم کشور را اداره کنیم، تصریح کرد:  برخی از دوستان  پیش بینی تورم سه رقمی می‌کردند اما در ماه‌های آخر ۹۸ تورم کاهش یافت و در حال حاضر تورم سالانه ما ۲۵ درصد است براین اساس، پیش‌بینی هایی که برخی حتی اقتصاددانان داخلی می‌کردند محقق نشده است.

 

رئیس جمهور همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: در ماجرای کرونا اروپا و آمریکا به روزهایی رسیدند که با کمبود تخت مواجه شدند اما در بدترین شرایطی که ما پیدا کردیم، بار هم تخت خالی داشتیم به همین جهت علی رغم فشارها می‌توانیم با وحدت کشور را اداره کنیم و اگر وحدت و یگانگی ادامه پیدا کند فشار آمریکا نیز شکست می خورد.

 

ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند

روحانی همچنین پیرامون اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره رسیدن به توافق با ایران، گفت: ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند و اخیرا هم گفته اگر من در انتخابات موفق شوم ماه اول با ایران به توافق می‌رسم. اخیرا هم گفته مقصود من از ماه اول، یک ماه نیست بلکه در هفته اول با ایران به توافق می‌رسم.

 

وی با بیان اینکه اگر توافق به این معناست که آنها عذرخواهی کنند و به برجام و گروه 1+5 بازگردند، همین امروز هم می‌توانند، تاکید کرد: اما اگر می‌خواهند اقدام دیگری انجام دهند هیچ‌وقت امکانپذیر نیست.

 

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه  آیا با سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی دولت‌ها، سرمایه‌گذار خارجی و داخلی قائل به سرمایه‌گذاری خواهد بود؟، تاکید کرد: دولت در سیاست گذاری و مجلس در قانونگذاری هر دو باهم باید امنیت برای اقتصاد به وجود بیاورند. یعنی مردمی که سرمایه گذاری می کنند، بدانند که قانونی که وجود دارد هر روز تغییر می‌کند مجلس تغییر می‌دهد یا دولت. مقرراتی که دولت تصویب می کند هرازگاهی تغییر می دهد. این مشخص است که نااطمینانی ایجاد می کند و آینده را مبهم و سرمایه گذاری را دچار مشکل می کند.

 

روحانی با بیان اینکه از سال ۹۳ روند عادی بوده و ارز هم شرایط عادی داشت،گفت: زمانی هم که ارز پایین می آمد رئیس بانک مرکزی ما می گفت ارز ۳ هزارتومان است حواستان باشد. ولی دلار به ۳ هزارتومان نمی رسید، روی ۲ هزار و نهصد یا نهصد و پنجاه تومان می‌ماند و به ۳ هزارتومان نمی رسید.

 

وی با طرح این پرسش که چرا اینطور بود؟، پاسخ داد:  به دلیل این که ما اول دولت کاری نکرده بودیم. اصلا چرا وقتی که دولت را شروع کردیم قیمت دلار پایین آمد به محض این که انتخابات تمام شد قیمت ارز پایین آمد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم یک اطمینانی نسبت به آینده پیدا کردند و  احساس کردند دولتی روی کار آمده که می تواند مسائل سیاست خارجی را حل و فصل کند و مشکلات را حل و فصل کند که بر این مبنا امیدی پیدا کردند و آینده ای را در ذهن خود ترسیم کردند و خود به خود بر آن مبنا حرکت می کردند.

 

روحانی با بیان اینکه شرایط ما در ۹۴ خیلی سخت بود،خاطرنشان کرد: قیمت نفت پایین آمده بود و مسئله هسته ای هم هنوز به اجرا نرسیده بود و در تیرماه توافق صورت گرفت و در دی ماه نیز اجرا شد. اما در عین حال ارز تقریبا ثبات خود را حفظ کرده بود.

 

وی با یادآوری حوادث سال 96، یادآور شد: در اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد یک بخش اتفاقی در ۹۶ در داخل بود که مردم را نگران کرد و یک بخش آخر ۹۶ تصمیم آمریکا بود و در ۹۷ خروج از برجام بود.

 

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: ارزی که ۴۲۰۰ تومان بود یکدفعه ۶ یا ۷ هزارتومان شد و روزانه و ساعتی تغییر می کرد به همین جهت وقتی یک حادثه رخ می دهد در  این حادثه اتفاقات متفاوتی می‌افتد.

 

ادامه دارد …/ مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید