کد خبر:19773
پ

در تامین سرمایه  صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه غفلت شد است که با پیگیری‌های صورت گرفته جریان تامین مالی در بودجه سالیانه دولت لحاظ شود.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از منصورغلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه هم‌سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های فناورانه پارک‌های علم و فناوری که صبح امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ابراز امیداوری کرد تلاش‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران و فناوران و فعالان نوآوری کشور را روز به روز به سمت دستیابی و بهره گیری از نتایج تحقیقات، توسعه دانش بنیان و ارتقای سطح اقتصاد دانش بنیان رهنمون کند.

وی ادامه داد: مجموعه کنار هم قرار گرفته در حوزه نوآوری در دهه اخیر کارهای شایسته و قابل توجهی را انجام داده‌اند و روز به روز این فعالیت‌ها در شیب بهتری قرار گرفته و برای توسعه آن نیاز به همکاری همه عوامل در این اکوسیستم است.

غلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی را جزو اعضای موثر در شکل‌گیری مجموعه‌های دانش بنیان دانست و اظهار کرد: ما با داشتن این صندوق که بر اساس قانون ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، ظرفیتی را در اختیار دارد که در سال‌های اخیر به همت مجموعه هیات عامل به طور مستمر و هدفمند و با برنامه ایجاد کرده است.

وزیر علوم، حمایت از استارتاپ‌ها و صاحبان ایده را اقدامی ارزشمند دانست که با دقت زیادی اجرایی می‌شود و خاطر نشان کرد: یکی دیگر از کارهای ارزشمند صندوق نوآوری و شکوفایی که با برنامه ریزی و مدیریت خوب انجام شده، ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در کل کشوراست؛ چرا که در حال حاضر در کل کشور و در هر استانی یک پارک علم و فناوری ایجاد شده است و از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور ۳۷ پارک ذیل مدیریت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علم فعال هستند و مابقی پارک‌ها که وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند، همگی در زمینه اخذ مجوزها ارتباط مستقیمی با این وزارتخانه دارند.

غلامی شگل گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌های علم و فناوری را جزو ضروریات حوزه علم و فناوری دانست و یادآور شد: ویژگی این صندوق‌ها حضور حداکثری بخش خصوصی است و بخش دولتی سهامداری حداقلی به شمار می‌رود و این امر انگیزه اصلی برای حفظ سرمایه‌ها در صندوق‌های پژوهش و فناوری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور سازمان یا بخشی را نداریم که سرمایه گذاری خطر پذیر در طرح‌های فناورانه داشته باشد و از آنها حمایت کند، افزود: باید این ظرفیت تقویت شود. این صندوق ذیل شورای عالی عتف فعالیت می‌کند و در تامین سرمایه آن غفلت شده که امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته جریان تامین مالی در بودجه سالیانه دولت لحاظ شود.

غلامی در خصوص عدم توجه به سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه ۱۴۰۰ یادآور شد: صندوق به لحاظ جایگاه در بودجه ۱۴۰۰ ذیل شورای عتف دیده شده و خیلی شفاف نبوده و موجب غفلت قرار گرفته است و امیدواریم جریان حمایت مالی که قانون نیز پیش‌بینی کرده، در بودجه مالی دولت قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارائه خدمات “هم سرمایه‌گذاری” از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: بحث “هم سرمایه‌گذاری” خدمت بسیار خوبی است که توسط اهرم صندوق‌های پژوهش و فناوری به پیش می‌رود و در خیلی از مواقع در پیشبرد یک فناوری بزرگ موثر است.

غلامی با اشاره به خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی پارک‌های علم و فناوری، گفت: شاید در عرضه عملکرد پارک‌ها باید کمی تلاش کنیم، این روزها که زمان عرضه تلاش‌های فناوری است، باید در این زمینه کار شود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید