کد خبر:17934
پ

وزیر نفت گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلار ازسوی رئیس جمهوری افتتاح شده و طرح اوره و آمونیاک لردگان ششمین طرح پتروشیمی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش  روزانه نیوز بیژن زنگنه امروز در آیین افتتاح سه طرح ملی نفت از پتروشیمی لردگان با اشاره به افزایش تولید محصولات پتروشیمی در هفت سال اخیر، گفت: سرمایه گذاری در سه طرح ملی وزارت نفت در لردگان، خوزستان و بوشهر بیش از یک میلیارد دلاراست و طرح‌هایی که امروز افتتاح شد همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که درون‌زایی و برون‌گرایی دو مولفه اصلی آنهاست.

 

وی با بیان اینکه هدف اصلی وزارت نفت و دولت در صنعت پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیاز داخل بوده است، ادامه داد: اجرای سریع کار و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری ازسوی بخش خصوصی هدف اجرای این طرح ها است و نخستین بار در تاریخ صنعت نفت پس از ملی شدن این صنعت است که واحد فرآورشی ازسوی بخش خصوصی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است و دولت تنها به ازای هر بشکه نفت فرآوری شده، ۱.۲۸ دلار هزینه فرآورش پرداخت می‌کند.

 

زنگنه با اشاره به دیدار اعضای شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی دولت در چند روز گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر تحقق اهداف سال جهش تولید و به‌ویژه صنعت نفت با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: صنعت نفت همانطور که می‌دانید یکی از عوامل محرک و پیشران اقتصاد است و بدون شک توجه به طرح‌های اولویت‌دار این صنعت، زمینه‌ساز پویایی زنجیره‌ای از فعالیت‌های وابسته به این صنعت در پیمانکاران، سازندگان تجهیزات و ارائه‌دهندگان خدمات فنی خواهد بود.

 

وزیر نفت تصریح کرد: طرح‌های جهش تولید صنعت نفت با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تهیه شده  است و برای عملیاتی شدن هر چه سریعتر خدمت رئیس جمهوری و رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه می‌شود، دانش‌بنیان کردن صنعت نفت امروز یک مسئله جدی است و طرح‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هستند و درون‌زایی و برون‌گرایی دو مولفه اصلی آنهاست.

 

وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای کمتر توسعه یافته و با هدف محرومیت‌زدایی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این طرح ازسوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) اجرا شده است که روزانه ۳ هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن اوره تولید می‌کند.

 

وزیر نفت با اشاره به بهره برداری امروز طرح ۵۰ هزار بشکه‌ای فرآورش پیش‌ساخته نفت در غرب کارون گفت: ظرفیت  برداشت ایران از میدان‌های مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ با افزایش حدود ۶ برابری به ۴۰۰  هزار بشکه  در سال ۹۹ رسیده است.

 

زنگنه استفاده از ظرفیت‌های فرآورشی پیش‌ساخته سریع الاحداث را یکی از کارها در میدان‌های غرب کارون با هدف شتاب‌بخشی به عملیات و کاهش تصدی دولت برشمرد و افزود: این طرح در میدان آزادگان در قالب اجاره با یک شرکت اروپایی و با استفاده از ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ساخته شد.

 

وی  با اشاره به اینکه بیشتر طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی با هدف تولید سالانه ۱۳۳ میلیون تن و با ارزش ۳۷ میلیارد دلار نیز در حال اجراست، افزود: همانطور که پیش‌تر وعده دادیم، ۱۹ طرح پتروشیمی در جهش دوم با ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و تولید ۲۵ میلیون تن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

گفتنی است، طرح‌های زیادی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حال اجراست که به‌زودی افتتاح می‌شوند./ایسنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید