کد خبر:26169
پ

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال‌های اخیر شاهد کاهش ورود دانشجویان و استعداد‌های تحصیلی قوی به مجموعه علوم پایه بوده‌ایم و به این علوم بی توجهی شده است.

به گزارش روزانه نیوز نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صبح امروز با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، گفت: این نشست‌ها باعث همفکری، هم اندیشی و مشارکت در تجربیات می‌شود که این مسائل دست مایه رشد و توسعه عمیق‌تر و گسترده‌تر کشورمان خواهد شد.

او افزود: پیشنهاد اکید ما این است که از توجه به جایگاه علوم پایه و مباحث مربوط به تحصیلات تکمیلی در پژوهش‌ها غفلت نشود. در سال‌های اخیر شاهد حضور و ورود کمتر دانشجویان و استعداد‌های تحصیلی قوی به مجموعه علوم پایه بودیم که باید برای آن در دانشگاه تدبیری اندیشیده شود.

غلامی ادامه داد: پیشرفت علمی حاصل کار علمی در دانشگاه‌ها و بخش‌های پژوهش و فناوری است. رشد و توسعه علمی کشور همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و وزارت علوم همچنان این بال قدرتمند علمی را پیش می‌برد.

وزیر علوم بیان کرد: به روز رسانی خدمات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها رخ داده و باعث رشد و توسعه پژوهش‌ها و کیفی سازی تحقیقات دانشگاهی شده است.

او گفت: دانشگاه‌های معین استان‌ها یک وظیفه کلیدی دارند و باید با اطلاع رسانی کامل مجموعه‌های داخل استان را در جریان امکانات موجود قرار دهند و مراکز غیر دولتی می‌توانند از این امکانات در ازای تأمین تعرفه‌های موجود استفاده کنند. نباید از ارتقای کیفی موسسات غیر دولتی در انجام پژوهش‌ها غفلت کنیم.

غلامی افزود: نباید به دلیل خلا امکانات و تجهیزات شاهد کار‌های سطح پایین و ضعیف در مجموعه آموزش عالی باشیم. برون داد‌های پژوهشی ما با این اقدامات و تجهیزات است که ارتقا پیدا خواهند کرد.

او بیان کرد: در حوزه‌های مختلف علمی از جمله علوم پایه شخصیت‌های توانمندی در دنیا داریم که وجود آن‌ها برای جلب توجه جمعیت جوان برای گرایش به سمت علوم پایه بسیار مهم است.

وزیر علوم اضافه کرد: ساماندهی آموزش عالی در بحث مدیریت منطقه‌ای یک نکته قابل تاکید است که مدیریت استانی را در این راستا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم و هنوز مدیریت منطقه‌ای در دستور کار است. بعد از استقرار برنامه‌ها در مدیریت استانی باید به سمت مدیریت منطقه‌ای برویم.

غلامی بیان کرد: همکاری نزدیک با پارک‌های علم و فناوری از جمله اقدامات دیگر ماست و معاونین پژوهش و فناوری باید همکاری بسیار نزدیکی با پارک‌های علم و فناوری داشته باشند تا در راستای کمک به مجموعه صاحبان ایده‌های جدید در پارک‌ها و تحقق اهداف حرکت کنند.

وزیر علوم ادامه داد: تمام تلاش‌ها به سمت تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در حوزه علم، فناوری و پژوهش در مجموعه جغرافیایی اطرافشان می‌رود. هر چه این مجموعه‌ها بیشتر فعالیت داشته باشند تمرکز زدایی بهتر انجام می‌شود./باشگاه خبرنگاران

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید