کد خبر:27852
پ

 وزیر سابق نفت گفت:از ابتدا نام من در لیست شورای وحدت بود اما متکی فراموش کرده بود.

به گزارش روزانه نیوز رستم قاسمی در نشست خبری با اشاره به سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه ابتدا جز لیست اصول گرایان نبود اما سپس اضافه شد، اظهار کرد: در همان جلسه ای که متکی صحبت کرد، فراموش کرد اعلام کند و سپس تصحیح کرد و نام من از ابتدا در لیست بود.

وی با بیان اینکه من یک برنامه و کارنامه دارم، افزود: دوران دفاع مقدس کارنامه من است‌. پس از جنگ بازسازی جزو کارهای من بود و سازندگی نیز جزو آن بود. من جز موسسین خاتم الانبیا بودم و کارهای زیادی انجام دادیم. کارهای زیادی برای سازندگی کشور انجام دادیم و طلسم اینکه ما نمی توانیم را شکستیم

قاسمی ادامه داد: زمانیکه سد کرخه را ساختیم صدها سد دیگر ساخته شد و حرف اینکه ما نمی توانیم را شکستیم. آبرسانی به شهر تهران را انجام دادیم و در همان زمان خیلی ها معتقد بودند ما توان این کار را نداریم اما این کار را انجام دادیم. تونل های زیادی زدیم و مسئله آب تهران را حل کردیم.

وی ادامه داد: ۲۰۰ متر زیر زمین نیروگاه ساختیم و برای غرب تهران هم تونلی زدیم که مشکل غرب تهران هم حل شود. در آن زمان تجهیزات کمی داشتیم اما خداراشکر اتفاق خوبی رخ داد.

وزیر نفت دولت دهم خاطرنشان کرد: بنادر زیادی ساخته شد که چند منظوره بودند و در کنار آنها طرح های دیگری هم ساخته شد. در داخل کشور امکانات و توان وجود دارد و از لحاظ منابع انسانی هم جزو کشورهایی هستیم که در دنیا خوب هستند.

قاسمی ادامه داد: «ما می توانیم» به توانستن تبدیل شده است. زمانیکه تحریم های فلج کننده علیه ایران شروع شد ۳ تحریم همزمان داشتیم و گفتند اگر نفت ایران را تحریم کنیم قطعا اقتصاد ایران فلج می شود و در همان زمان احمدی نژاد به من گفت به وزارت نفت بروم. نامه ای به رهبر نوشتم و از دلایل مخالفتم گفتم اما سرانجام به وزارت نفت رفتم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتم.

وی ادامه داد: شرایط سختی داشتیم و بیشتر شرکت های خارجی در همان زمان ایران را ترک کردند. وابستگی زیادی داشتیم وبنرین زیادی به کشور وارد می شد؛ خط قرمز را عبور کرده بودیم.

وی تصریح کرد: در آن روزها خیلی ها نگران وضعیت درآمد کشور بودند، بسیاری از تجهیزاتی که از عسلویه گاز را پمپاژ می کردند شرایط خاصی داشت، روزهای بسیار سختی بود و روزهای اول تحریم نفت ایران بود و تجربه نداشتیم؛دو اتفاق افتاد، توسعه در صنعت نفت کشور رخ داد و در این خصوص بدون هیچ ادعایی توضیح خواهم داد که در اوج تحریم ها به شدت صنعت نفت ایران توسعه یافت، بیش از ۳۰ درصد بنزین کشور را وارد می کردیم اما طرح توسعه پالایشگاه های کشور، اجرا شد و تولید بنزین را افزایش دادند، همچین تغییر سبد بنزین کشور در دستور کار قرار گرفت. طرح ستاره خلیج و ابر طرح پارس جنوبی اتفاقات مهمی بود که در دوره وزارت نفت بنده رخ داد و باعث شد در زمینه تولید بنزین پیشرفت خوبی داشته باشیم.

قاسمی گفت: بالاترین پیشرفت را در سال های تحریم داشتیم، این توسعه هم به تجهیزات بوده و هم به لحاظ ساخت بوده است امروز هیچ نیازی به خارج برای ساخت نداریم و بیشترین فروش نفت را در همان زمان داشتیم.

وی افزود: آقای اوباما ابتدا گفت تحریم ها ایران را فلج می کند اما بعد از آن گفت تحریم ها هیچ اثری بر ایران ندارد، این دو جمله را اوباما گفته بود.

قاسمی ادامه داد: تنها وزیر ایرانی بودم که رئیس اوپک شدم، اوپک می تواند بخشی از دستورالعمل ها را وتو کند و هنگامی که رئیس اوپک با وزرا جلسه می گذارد، اگر وزرای اوپک با دستور رئیس اوپک موافقت کنند با کلاه سفید از جلسه خارج می شوند، این اجماع را در تمام دستورهای جلسات اوپک ایجاد کردم و تمام وزرا با کلاه سفید از جلسه خارج می شدند.

وی افزود: قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی به عنوان معاون اقتصادی ایشان در کنارشان کار کردم، در تمام زمینه های اقتصادی کار اجرایی و عملیاتی داشته ام و کشور و ظرفیت های کشور را به خوبی می شناسم، دنیا را به خوبی می شناسم و بیشترین سفرهای خارجی بعد از وزیر امور خارجه داشته ام و با سران کشورهای زیادی ملاقات کرده ام.

قاسمی اضافه کرد: تامین نیازهای اساسی کشور در همان زمان که وزیر نفت بودم، برعهده بنده بود و در حوزه بین المللی و اقتصادی و… نسبت به سایر افرادی که در معرض کاندیداتوری هستند، شناخت دارم، امروز کشور ما نیاز به دولت عمل گرا دارد و با این دولت می توانیم از موقعیتی که هستیم جلو برویم و برنامه ای هم برای آن دارم.

قاسمی درباره امکان برون رفت از شرایط اقتصادی بحرانی موجود گفت: واقعیت این است که امروز در ایستگاه خطرناک اقتصادی قرار داریم و شرایط موجود مطلوب نیست و به فقر رسیده ایم. این شرایط اصلا مطلوب کشور ما نیست. ما جزو کشورهای ثروتمند دنیا هستیم و نباید مردم در رنج باشند. کار سختی است که شرایط را بهبود داد اما این کار شدنی است و کشورهایی هستند که از ما خیلی بدتر بودند و شرایط رفاهی مردم آنها هم اکنون خیلی بهبود یافته است.

وزیر نفت احمدی نژاد ادامه داد: دو کشور ترکیه چین هم اکنون موفق شده اند و اگر مکتب حرف زدن را جایگزین عمل کردن کنیم مشکلات حل می شود.

این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیح داد: هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده ام ولی اگر قرار باشد اعلام کاندیداتوری کنم به جای کسی کنار نمی روم.

گفتنی است: رستم قاسمی وزیر سابق نفت و نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری برگزار کرد. /باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید