کد خبر:28653
پ

یک روانشناس بالینی با اشاره به نقش مهم بازی در دوران کودکی گفت: همه ما می دانیم که خیلی از توانایی های امروز ما حاصل آموزش هایی است که در دوران کودکی فرا گرفته ایم.

 

دکتر صفورا غفوری آثار در گفتگوی اختصاصی با روزانه نیوز گفت: ازآنجایی که آموزش به کودکان باید به اقتضای سن بچه ها جذاب و دلچسب باشد تا مثمر ثمر واقع شود بهتراست آموزش را به صورت بازی و تفریح  به مانند کلاس درس برای بچه ها در نظر بگیریم لذا با این روش شیوه و شرایط جذابی را می توانیم در محیط بازی برای کودکان فراهم کنیم.

 

وی اضافه کرد: دوران کودکی، دورانی بسیار مهمی برای آغازآموزش شخصیت؛ پرورش؛ قدرت تخلیل خلاقیت، آموزش و مهارت های اساسی 10 گانه از جمله ارتباط همدلانه ، مدیریت خشم، پرخاشگری، مدیریت استرس، افزایش عزت نفس است که همه این ها کلیدهایی بر رفتارهای کودکان می باشد که این نقش شخصیتی در زمان دوران کودکی اتفاق می افتد لذا بهتر است که در آموزش و محیط آموزشی که کودک در آن قرار گرفته بیشترین اثر بخشی را درذهنیت کودکان فراهم کنیم.

 

بازی نقش مهم و حیاتی در زندگی کودکان دارد

 

این روانشناس بالینی با بیان اینکه یکی مهمترین شرایط رشد کودکان بازی آنهاست، ادامه داد: بازی نقش مهم و حیاتی در زندگی کودکان دارد که تمام چهار چوب رشد ذهنی، عاطفی و جسمی کودک را شامل می شود.

 

صفورا غفوری آثار با بیان اینکه از دیدگاه آیی پی ای که انجمن بین المللی حق بازی برای کودکان است ، گفته شده است که ( بازی برای کودکان بسیار مهم است که یک انجمن بین المللی برای آنها تشکیل شده است) ادامه داد: این انجمن بازی در واقع ارتباط بین درون کودکان با اطراف آنها است زیرا کودکان از طریق بازی می توانند ارتباط گرفتن با اطراف و محیط را یاد گیرند.

 

وی با بیان اینکه بازی کودکان و محیط  ترکیب فکر و عمل است، اضافه کرد: زمانی که کودکان به پردازش فکری می رسند می توانندعمل را تبدیل به رفتار کنند که در واقع رضایت و خرسندی در کودکان را به دنبال دارد زیرا در حین بازی لذت بیشتری نصیب کودکان می شود و سیستم عصبی مرکزی آنها به رشد ذهنی و جسمی می رسد.

 

این روانشناس با بیان اینکه بازی رشد شخصیت کودکان را در برمی‌گیرد که البته جای بحث زیاد دارد، ادامه دارد: کودک در حین بازی یاد میگیرد که چطوری با محیط اطراف خود ارتباط مثبت یا منفی  برقرار کنند.

 

غفوری آثار خاطر نشان کرد: از طریق بازی کودکان خودشان را در قالب جایگاه شخصیت های مختلف در حین اجرا قرار می دهند که این نقش ها به رشد شخصیت آنها کمک بسیاری می کند وکم کم متوجه جایگاه نقش افراد و ارزش شغل آنها در جامعه می شوند به طور مثال ( متوجه تفاوت جایگاه شغلی یک دزد و یک معلم می شوند) که از طریق بازی ارزش ها برای کودکان درونی می شود.

این گزارش ادامه دارد ……

خبرنگار : مریم متین خواه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید