کد خبر:25129
پ

نخستین پمپ ۳.۲ مگاواتی ساخت ایران پس از گذراندن موفق آزمون‌های عملکردی، در محل تلمبه‌خانه شماره ۲ طرح ملی انتقال نفت خام گوره – جاسک نصب شد.

به گزارش روزانه نیوز از شرکت ملی نفت ایران، نخستین الکتروپمپ تلمبه‌خانه شماره ۲ با هدف نصب و پیش راه‌اندازی در اواخر بهمن‌ امسال و پس از گذراندن موفق آزمون‌های عملکردی، تحویل و ‌اکنون این دستگاه نصب شده است.

در بهره‌برداری از فاز نخست طرح، راه‌اندازی تلمبه‌خانه شماره ۲ با چهار دستگاه پمپ هدف‌گذاری شده و در این راستا، باقی پمپ‌ها نیز در آینده‌ای نزدیک تحویل و نصب می‌شوند.

قراردادهای ساخت ۵۰ پمپ مورد نیاز طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره – جاسک با ارزش تقریبی ۴۸ میلیون یورو، مهر ماه سال گذشته بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت‌های پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو امضا شده بود و به همین منظور، نخستین پمپ ۳.۲ مگاواتی ساخت داخل به این طرح راهبردی تحویل و نصب شد.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

از مهمترین پروژه‌های این طرح ملی، می‌توان به تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، ساخت پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، ساخت ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

با اجرای کامل طرح راهبردی گوره – جاسک، ضمن انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های جنوب غربی کشور به سواحل جنوب شرقی و ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام از طریق پایانه جدید جاسک، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان ایجاد شده و بازار کار مناسبی برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ‌سازی، لوله‌سازی، پیمانکاران نفت و گاز و دیگر سازندگان تجهیزات داخلی به‌وجود آمده است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید