کد خبر:24627
پ

 معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر گفت: تحریم ملت بزرگ ایران از سوی دولت‌های مدعی حقوق بشر به حوزه بهداشت کشیده شده و در طول یک سال گذشته از دریافت ابتدایی‌ترین تجهیزات پزشکی و حتی ماسک محروم بودیم.

به گزارش روزانه نیوز از ستاد حقوق بشر، سید مجید تفرشی با تشریح ماموریت و فعالیت‌های ستاد حقوق بشر و ارتباط مستقیم آن با حقوق غیر قابل انکار و غیر قابل نقضی چون حق بر سلامت و حق بر حیات و همچنین با محکوم کردن برخی کشورهای مدعی غربی و نقض فاحش حقوق بشر از سوی آنها، در مراسم هجدهمین آیین پویش سلامت و افتتاح پروژه‌ بهداشتی دراستان‌های مختلف کشور تصریح کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم که برغم شیوع جهانی ویروس کرونا و بر خلاف توصیه‌های اکید سازمان جهانی بهداشت در ضرورت همگرایی بین‌المللی در این عرصه، تحریم ملت بزرگ ایران از سوی دولت‌های مدعی حقوق بشر به حوزه بهداشت کشیده شده است.

وی با جامع تر خواندن ادبیات اعلامیه حقوق بشر اسلامی در مقایسه با اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸  افزود: امروز اهمیت و حساسیت ماموریت سازمان بهداشت جهانی به ویژه در حوزه تامین و دفاع از حقوق مسلم حق بر سلامت و ‌حق بر بهداشت بر کسی پوشیده نیست؛ مولفه‌هایی که مستقیما بر صلح و امنیت بین‌المللی اثر گذار بوده بنابراین باید در بالاترین حد ممکن مورد توجه و احترام قرار گیرند. ‌

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر، اضافه کرد: برغم تمام اقدامات ضد بشری فوق به اذعان سازمان بهداشت جهانی نه تنها ملت بزرگ ایران در مبارزه با ویروس کرونا یکی از کشورهای پیشتاز و موفق بوده بلکه بزودی واکسن بومی خود را به جهانیان عرضه خواهد کرد؛ واکسنی که به دلیل نگاه اسلامی ایران به حقوق بشر، امکان استفاده آن برای همه کشورهای جهان و حتی دولت‌های ظالمی که از ارائه دارو به بیماران تالاسمی و پروانه‌ای کشورمان نیز استنکاف ورزیده‌اند، فراهم خواهد بود.

وی‌ تاکید کرد: همانطور که کشورهای جهان سال‌ها قبل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار عدم سو استفاده از این سازمان به بهانه کمک‌های مالی توسط برخی اعضا شدند، سازمان بهداشت جهانی نیز در ایفای مسئولیت خطیر خود هرگز نباید تحت تاثیر دولت های بزرگ قرار گرفته و کمک و حمایت مالی آنها موجب به خطر افتادن ماموریتش و دخالت در اجرای سیاستهای حقوق بشر محور این سازمان شود.

ضرورت توجه و اولویت بخشی سازمان بهداشت جهانی به کشورهای آسیب پذیر در جریان مبارزه با ویروس کرونا و سایر چالش‌ها و تهدیدات بهداشتی و پاسداشت از کرامت انسانها فارغ از ملیت و محل جغرافیایی و نهایتا ضرورت تلاش در سیاست زدایی از این حوزه از دیگر مطالب ارایه شده از سوی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر در این مراسم بود.

ضرورت انتقال دانش و تجربیات ایران به کشورهای منطقه در حوزه کرونا

احمد المنظری مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی نیز در این مراسم با بیان اینکه بیماری کووید-۱۹ نشان داد که سیستم بهداشتی کشورها چقدر شکننده است، افزود: پاندمی اخیر فرصتی است تا نظام های بهداشتی در سراسر دنیا با ایجاد تغییراتی ساختاری، خود را در برابر اپیدمی‌های محتمل آتی مهیا سازند.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر لزوم انتقال دانش و تجربیات ایران به سایر کشورهای منطقه خصوصا در حوزه‌های مرتبط با پاندمی کووید و بیماری‌های غیرواگیر ابراز امیدواری کرد: با ایجاد شبکه‌های منطقه‌ای و جهانی از مراکز همکار در حوزه بیماری‌های غیرواگیر بتوان تعاملات در این خصوص را وسعت داد. ایران شریک خوبی برای ما است زیرا عملکرد فوق‌العاده‌ای در سطح منطقه و حتی جهان داشته است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید