کد خبر:37925
پ

مراسم اختتامیه اولین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در آسیب‌های اجتماعی، خانواده، سلامت و علوم رفتاری در همدان برگزار شد.
به گزارش
روزانه نیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم با بیان اینکه در سال‌های اخیر موضوعی مطرح شد که از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برای توسعه در کشور استفاده شود؛ گفت: اگر مبنا بر اساس استانداردهای بین‌المللی که در حوزه توسعه مطرح می‌شود را ملاک قرار دهیم، یکی از این مباحث توسعه پایدار است. توسعه‌ای با ویژگی‌های خاص که در یک باز زمانی خاص اتفاق نمی‌افتد و تحت تاثیر نوساسات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار نمی‌گیرد.
مسعود ویژه با بیان اینکه توسعه پایدار همانگونه که از عنوان آن پیداست، توسعه‌ای است که استحکام دارد؛ افزود: مبنایی‌ترین مبحثی که در حوزه توسعه پایدار مطرح می‌شود، بحث پژوهش است؛ کشورهایی که به لحاظ توسعه در جایگاه بالایی قرار گرفته اند به معنای واقعی مبحث پژوهش را در اولویت قرار داده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی با این مبانی در کشور ما رخ داده است و پژوهشگران ایرانی در عرصه بین‌المللی اتفاقات قابل توجهی را رقم زده اند؛ تصریح کرد: در موارد بسیاری از ارزیابی‌های بین‌المللی، رتبه پژوهشی ایران در جایگاه بسیار مطلوبی قرار گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه اگر بخواهیم مباحث کمی را کنار گذاشته و به مباحث کیفی بپردازیم؛ گفت: در تعامل با جهان و در عرصه پیشرفت تکنولوژی، علم و فرهنگ؛ اگر ما بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید مبنای همه برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف را بر اساس پژوهش قرار دهیم.
ویژه با بیان اینکه در عرصه فرهنگی و اجتماعی با مباحثی مواجه هستیم که ناشی از تأثیر تکنولوژی جدید است، اظهار کرد: نیل پستمن در کتاب‌های خود به نکته جالبی اشاره کرده و عنوان می‌کند این اتفاق ناگواری است که همیشه باید فرهنگ تاوان تکنولوژی جدید را بدهد. ما تحت تأثیر شرایطی که تکنولوژی جدید برای ما رقم زده، با آسیب‌های جدیدی در جامعه رو به رو هستیم؛ اتفاقاتی که نه تنها در کشور ما بلکه بسیاری کشورهای جهان با آن چالش‌های جدی دارند.
ویژه خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، چندین برنامه و همایش در زمینه کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی برگزار کرده و تلاش کردیم مبنای توسعه پایدار در این برنامه‌‎ها در نظر گرفته شود. زیرا معتقدیم توسعه پایدار زمانی تحقق پیدا می‌کند که مبنای تحقیق و پژوهش داشته باشد.
وی افزود: یکی از این برنامه‌ها همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در آسیب‌های اجتماعی، خانواده، سلامت و علوم رفتاری بود که پس از انتشار فراخوان، در مهلت مقرر بیش از ۱۴۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش رسید و پس از داوری، مقالات برتر معرفی شدند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نتایج این مقالات پژوهشی منتشر شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در این مراسم هفت مقاله برتر همایش به صورت وبینار ارائه و از برگزیدگان تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید