کد خبر:5320
پ

شرایط کنونی هنر دفاع مقدس مناسب نیست و مسئولین آنگونه که باید از این هنر و هنرمندان دفاع مقدس حمایت نمی‌کنند.

به گزارش روزانه نیوز ، محمد اسدی جوزانی از آن دسته هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی است که پرتره‌های پرشماری را درباره شهدای دفاع مقدس نقاشی کرده است. وی درباره وضعیت کنونی هنر دفاع مقدس گفت: بحمدالله طی سال‌های اخیر هنرمندان ما در آثارشان به مقوله دفاع مقدس پرداخته‌اند اما تصورم این است که هنوز تا رسیدن به قله فاصله زیادی داریم و برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل باید بیش از اینها کار کنیم.

وی افزود: اکنون دغدغه محوری و تام و تمام کسر قابل توجهی از هنرمندان ما این نیست که تنها به خلق آثاری با محوریت دفاع مقدس بپردازند؛ گاهی به صورت مقطعی و در مناسبت‌های مرتبط اشاراتی به فرهنگ و حال و هوای دفاع مقدس صورت می‌گیرد اما کم است و آنطور که انتظار می‌رود جدی نیست.

این هنرمند نقاش بیان کرد: دوران دفاع مقدس واجد ظرفیت‌های بسیاری است که می‌تواند دستمایه خلق آثار متفاوتی توسط هنرمندان قرار گیرد. نباید اینطور فکر کنیم که این دوران هشت ساله به پایان رسیده است و اکنون دیگر وظیفه‌ای در قبال آن نداریم.

وی تصریح کرد: وقتی عده‌ای به دنبال حذف نام شهدا از میادین، محلات و خیابان‌های شهر هستند و به نوعی می‌خواهند حال و هوای دفاع مقدس را به فراموشی بسپارند، ما نباید بی‌کار بنشینیم؛ اگر امثال ما برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای دفاع مقدس کار نکنیم، از کسانی که چنین مقاصد باطلی را در سر می‌پرورانند، عقب خواهیم افتاد.

اسدی جوزانی یادآور شد: وظیفه آحاد هنرمندان این است که یاد و نام دفاع مقدس و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را زنده نگه دارند و آثار شایسته و ارزنده‌ای را متناسب با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس بیافرینند.

 

وی ضمن ارزیابی وضعیت حمایت مسئولین از هنر و هنرمندان حوزه دفاع مقدس گفت: متأسفانه شرایط کنونی مناسب نیست و مسئولین آنگونه که باید از هنر و هنرمندان دفاع مقدس حمایت نمی‌کنند؛ هنرمندان نیز مثل مردم باید بتوانند از عهده تأمین مخارج و هزینه‌های زندگیشان برآیند؛ اکنون لوازم و مصالح مورد نیاز برای خلق یک تابلوی نقاشی بسیار گران شده و شرایطی را رقم زده است که شما دیگر به سختی می‌توانید برای دل خودتان کار کنید.

وی ادامه داد: اکنون برای خرید یک ستِ رنگِ آبرنگ باید 9 میلیون تومان هزینه کنید؛ برای خرید یک کاغذ مناسب باید 200 هزار تومان بپردازید؛ اگر هنرمند از جانب مسئولین و متولیان حوزه فرهنگ و هنر حمایت نشود و توان خرید ملزومات مورد نیاز خود را نداشته باشد، نمی‌تواند به خلق اثر هنری بپردازد؛ بنابراین از عمل به وظیفه‌ا‌ی که در قبال هنر دفاع مقدس دارد نیز بازمی‌ماند و دیگر نمی‌تواند برای دلش کار کند.

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی بیان کرد: لازم است مسئولین هنر دفاع مقدس را دریابند و در این راستا حمایت‌های لازم را از هنرمندانی که دغدغه پرداختن به فرهنگ و هنر دفاع مقدس را دارند به عمل آورند؛ مصالح و ملزومات لازم را در اختیارشان قرار دهند تا هنرمند دغدغه‌ای جز خلق اثر هنری با کیفیت نداشته باشد؛ در این صورت می‌توان امیدوار بود که هنرمندان با دلگرمی و شایستگی به خلق آثار ارزنده هنری در حوزه دفاع مقدس بپردازند.

اسدی جوزانی در پایان خاطرنشان کرد: هرگز آثاری که در حوزه دفاع مقدس خلق کرده‌ام سفارشی نبوده است؛ تمامی تابلوهایی که تاکنون کشیده‌ام را از صمیم قلب و با اعتقاد کشیده‌ام و همواره وظیفه خود دانسته‌ام که برای شهدا کار کنم./تسنیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید