کد خبر:8070
پ

رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه حمایت از تولید باید بر اساس مزیت‌ رقابتی کشور صورت گیرد، گفت: نباید تصور شود که شرکت‌های دانش‌بنیان با دریافت تسهیلات صندوق نوآوری مشکلی ندارند، بلکه این شرکت‌ها وارد بازار می‌شوند و با مشکلات شرکت‌های بزرگ و باسابقه روبرو هستند.

به گزارش روزانه نیوز، افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه در حال حاضر به‌رغم تمام مسائل بهترین فرصت است تا به آینده نگاهی توسعه‌ای داشته باشیم، گفت: در ابتدا باید استراتژی تولید را مشخص کنیم، نباید از همه صنایع حمایت شود، بلکه باید مزیت رقابتی کشور شناسایی‌شده و از آن حوزه به‌صورت ویژه حمایت شود. از سوی دیگر باید نفوذ نوآوری در تولید را جدی بگیریم؛ هم بازاری برای نوآوری و فناوری‌های جدید ایجاد می‌شود و هم شرکت‌های قدیمی به‌روز می‌شوند،  بهره‌وری افزایش می‌یابد و هزینه‌ها نیز کمتر می‌شود. همین‌طور باید مگاترندها (روندهای کلان) برای فناوری‌های آینده را شناسایی کرده و از پنجره‌های فرصت نوآوری برای آینده استفاده کنیم.

کلاهی با تاکید بر اینکه تولید مبتنی بر ارزش‌افزوده مفید است، گفت: باید از تولید مبتنی بر یارانه و با ضرر صرف‌نظر کرد و حتی باید نسبت به شعارها هم تجدیدنظر کنیم. مثل خودکفایی؛ اینکه همه‌چیز را در داخل خاکمان تولید کنیم، مورد تایید نیست و با علم اقتصاد هم در تضاد است.

وی با اشاره به موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید، خاطر نشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته است، ولی این به معنای این نیست که شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلی ندارند. این شرکت‌ها بعد از اینکه محصولشان به مرحله نهایی برسد و موفق به تولید انبوه شوند، ناگهان وارد بازار شده و با همان مشکلاتی که شرکت‌های بزرگ و باسابقه روبرو هستند، مواجه می‌شوند و به دلیل اینکه بنیه و تجربه کافی ندارند، شکست می‌خورند و با مسائل بیمه و مالیات درگیر می‌شوند.

رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان افزود: در یک بررسی معاونت علمی و فناوری مشخص‌شده که شرکت‌هایی که بیشترین درآمد و سرمایه‌گذاری را در حوزه دانش‌بنیان داشتند و بیشترین میزان فناوری را به کار گرفتند، در بدو امر به دنبال حمایت‌های دولتی نبودند. این شرکت‌ها ابتدا به موفقیت رسیدند و پس از آن اقدام به دریافت تسهیلات و جذب حمایت‌ها کردند.

کلاهی با تاکید بر اینکه این حمایت‌ها و تسهیلات باید روی محصولات و صنایعی باشد که مزیت رقابتی دارند و مبتنی بر ارزش‌افزوده هستند، گفت: این حمایت‌ها باید سهل‌الوصول باشد نه اینکه شرکت‌ها برای اینکه مجوز دریافت این حمایت‌ها را کسب کنند، باید شرایط دشوار و قوانین سختی را طی کنند و آن‌ها را از تمرکز بر روی صنعت و فناوری‌شان دور کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، کلاهی با اشاره به تغییر و نوسانات نرخ ارز و اثرات آن بر روی عقد قرار دادها، خاطر نشان کرد: در کشورهای دیگر وقتی یک‌طرف در قرارداد دچار خسارت شود دولت دخالت کرده و الزام می‌کند تا از بند فورس ماژور استفاده شود ولی در تامین منابع نیز کمک می‌کند و با پرداخت یکسری از خسارات از فشارها کم کند. در حال حاضر که کشور ازنظر منابع دچار مشکلات است، نمی‌شود انتظاری داشت هرچند که شرکت‌ها دچار مشکل هستند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید