کد خبر:28794
پ

یک جامعه شناس حوزه اجتماعی با اشاره به نقش سرمایه اجتماعی در مشارکت انتخابات گفت: سرمایه اجتماعی یکی از مهم ترین شاخصه های است که نشان دهنده پویایی، انسجام، توسعه ،رفاه اجتماعی و پیشرفت یک جامعه است.

اردشیر بهرامی در گفتگو اختصاصی با روزانه نیوز افزود: سرمایه اجتماعی بر اهمیت روابط اجتماعی، هنجارهای مشترک رفاه اجتماعی و کار آمدی اقتصادی تاکید می کند که از دیدگاه جامعه شناسان سرمایه اجتماعی روابط بین افراد، شبکه های اجتماعی، هنجارهای متقابل و اعتماد اجتماعی است که از این طریق حاصل می شود.

وی با اشاره به نقش سرمایه اجتماعی در مشارکت انتخابات اظهار داشت: سرمایه اجتماعی ابرازی برای رسیدن به توسعه سیاسی در کشور است.

این جامعه شناس حوزه اجتماعی با اشاره به عوامل مهمی که درایجاد سرمایه اجتماعی برای توسعه سیاسی هر کشوری نقش مهمی بر عهده دارند، ادامه داد: آگاهی، اعتماد و مشارکت از عوامل مهم در ایجاد سرمایه اجتماعی برای توسعه سیاسی هر کشوری است که با توجه به نقش مهم هر کدام از آنها جای بحث فراوان دارد .

آگاهی در جامعه امری مهم است

بهرامی خاطر نشان کرد: آگاهی در جامعه امری مهم است، زیرا زمانی که شهروندان یک جامعه از ماهیت مسایل اجتماعی و سیاسی خودشان آگاه نمی شوند از اجتماع و جامعه دور می باشند بنابراین شناخت کافی از مسایل را ندارند و قدرت انتخاب و فرصت مشارکت در تصمیم گیری های کلان جامعه خویش را نیز از دست می دهند.

وی با بیان اینکه با انتخاب صحیح و مشارکت در انتخابات شوراهای شهر و روستا وانتخابات ریاست جمهوری می توان مهمترین راهبرد نظام جمهوری اسلامی که فصل هفتم قانون اساسی که به آن امر مهم نیزاختصاص یافته است انجام داد، اضافه کرد: نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام حقوقی ایران از جایگاه منحصر به فردی برخوردار هستند و نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه دارد.

وی با بیان اینکه انتخابات رياست جمهوري از موقعيت و اهميت ويژه اي در نظام ما بر خوردار است، ادامه داد: نقش رسانه های ملی و رسمی کشور برای حضور حداکثری شرکت در انتخابات بسیار پر اهمیت است و اصحاب رسانه همیشه یک رکن چهارم دموکراسی می باشند که نقش کلیدی در افزایش آگاهی و رسیدن درک مشترک از ناکارآمدی دولت ها دارند.

این جامعه شناس حوزه اجتماعی با اشاره به بحث اعتماد در جامعه افزود: وقتی اعتماد اجتماعی در سطح جامعه پایین باشد عملا شکل گیری توسعه اجتماعی غیر ممکن می شود.

با حضوردرانتخابات به پیشرفت و توسعه جامعه کمک می شود

بهرامی با بیان اینکه درانتخابات مجلس قبلی شاهد کاهش سطح مشارکت جامعه بودیم و این حضور حداکثری ملت نسبت به برگزاری انتخابات سالها قبل کاهش چشم گیری را به دنبال داشت، گفت: با حضوردرانتخابات به پیشرفت و توسعه جامعه کمک می شود و اگر این سرمایه های اجتماعی جامعه افزایش پیدا کند در نهایت توسعه سیاسی کشور به تدریج اتفاق می افتد و زمانی که توسعه اقتصادی شکل می گیرد وطبقه متوسط جامعه رشد می کند که قطعا مشارکت و توسعه سیاسی مثمر ثمری رخ خواهد داد و جامعه از فضای طبقاتی نا برابر تغیر می کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از شاخص های بحث توسعه سیاسی کشور مشارکت است که بر کسی پوشیده نیست و ما می دانیم با مشارکت افراد جامعه در سرنوشت خودشان مثل انتخابات و کلیه امور مربوط به خود سرمایه اجتماعی را پدید می آورند.

وی در ادامه بیان کرد: اعتماد اجتماعی و سیاسی در جامعه ما تحلیل رفته و این تجربه درک مشترک از وضعیت زندگی اجتماعی مردم است که ناشی از سابقه عملکرد نامطلوب دولت ها در کل ساختار توسعه است که این سابقه نامطلوب اقدامات و نهادهای اجتماعی و حتی نخبگان و دولت مردان است که به نوعی فقدان اعتماد در جامعه به توانمندی های درون یک کشور برای توسعه پایدارو همه جانبه آن کشور است.

این جامعه شناس حوزه اجتماعی افزود: فقدان این اعتماد می تواند ناشی از چندین عوامل باشد به عنوان مثال، سابقه نامطلوب در جامعه ما که بر اساس مطالعات موجود در سطح اعتماد عمومی، اعتماد نهادها، قوانین، ساختار های کلان شهر اعتماد تحلیل برود.

بهرامی گفت: وقتی جامعه به این درک می رسد که این ساختار سیاسی و مدیریتی برای توسعه در همه سطوح ناکار آمد است خود آگاه و ناخودآگاه بر درک عمومی جامعه برای شناخت وضعیت اجتماعی تاثیر گذار است.

بی‌اخلاقی سیاسی از آفت‌های جدی انتخابات است

وی اظهار داشت: بی‌اخلاقی سیاسی از آفت‌های جدی انتخابات، به عنوان مهمترین سازوکار تحقق مردم‌سالاری در نظام‌های دموکراتیک محسوب می‌شود؛ نظامی که مشروعیتش به واسطه انتخابات آزاد و رقابت سالم میان نامزدهای متکثر و مشارکت پرتعداد شهروندان تضمین می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در بعضی از مناظزات شاهد بی اخلاقی های سیاسی، توهین و تهمت زنی می شویم و از هر ابزار بی اخلاقی در فضای مناظزات انتخاباتی در پخش رسانه ملی هستیم که این خود باعث الگویی نامناسب رقابت انتخاباتی می شویم

بهرامی اضافه کرد: امروز یکی از مسایل مهم کشور حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا است  که بحث انفعال سیاسی جامعه می باشد که رسانه ها نقش کلیدی را بر عهده دارند و اگر مردم به تحولات سیاسی اهمیت بدهند قطعا منفعل نخواهند بود و در فرآیند های سیاسی تاثیر گذار است و این روند باعث افزایش تسهیل امر سیاسی توسعه می گردد.

خبرنگار مریم متین خواه

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید