کد خبر:28988
پ

مشاور و درمانگر اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان با اشاره به بازی کودکان در دوران قرنطینه کرونا گفت: بازی های رایانه ای یکی از تأثیرگذارترین دستاوردهای فناوری ارتباطات در میان کودکان، نوجوانان است زیرا کودکان و نوجوانان این بازیها را برای تفریح، سرگرمی، یادگیری، فعالیت فکری و ابراز خود به کار میگیرند.

دکتر علیرضا تبریزی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار روزانه نیوز با بیان اینکه بازی روشی برای بالا بردن مهارت های اجتماعی کودکان است، افزود: مهارت اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می شود که فرد را قادر می سازد، با دیگران رابطه موثر داشته و از عکس العمل های نامعقول اجتماعی خودداری کنند.

مهارت های اجتماعی، روشی برای بهبود ارتباط کودکان با جامعه است

وی با بیان اینکه آموزش مهارت های اجتماعی، روشی برای بهبود مهارت های کودکان است، خاطر نشان کرد: اجتماعی بودن و با اصول مناسب رفتار کردن کلید ورود و پذیرش کودکان در جامعه است لذا دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش این چنین مهارت هایی می باشد زیرا پایه ریزی رشد عاطفی , اجتماعی و شناختی در دوران کودکی شکل گرفته و کودکان در این دوران آمادگی لازم برای یادگیری و تقلید کردن را دارند.

مشاور و درمانگر اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان گفت: متاسفانه کودکان در دوران قرنطینه نتوانستند بازی های دسته جمعی پر شوری را داشته باشند لذا آسیب های فراوانی به آنها وارد می شود که این آسیب های باید به روش های دیگری در زندگی کودکان جبران شود.

دکتر تبریزی ادامه داد: زمانی که کودکان نمی توانند در خارج از منزل با هم سن و سالهای خود به بازی بپردازند قطعا آسیب های جبران ناپذیری در دراز مدت بر آنها وارد می شود و کودکانی که در محیط های نامناسب و نامعقول حضور دارند، قادر به برقراری ارتباط صحیح و مناسب نمی باشند.

بازی های رایانه ای عضو جدا ناپذیری ازکودکان امروز شده است

وی با اشاره به بازی های رایانه ای افزود: بازی های رایانه ای و آنلاین این روزها جزء لاینفکی از زندگی کودکان و نوجوانان شده است .

وی اظهار داشت: در دنیای امروز با گسترش تکنولوژی، هر روز شاهد عرضه یک محصول جدید از بازی‌های رایانه‌ای در بازار می باشیم جدای از اینکه این بازی ها می تواند منجر به افزایش خلاقیت و هوش آنها شود اما مضرات فراوانی نیز دارد که جبران آن به سختی انجام می شود.

مشاور و درمانگر اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان اضافه کرد: بازی‌های رایانه‌ای بسیار مورد علاقه کودکان و نوجوانان است، فارغ از مزایا و معایبی که در پی دارد با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی دانش‌آموزان، خطر اعتیاد به این بازی‌ها و سایر معایب آن، خانواده‌ها را تهدید می‌کند و این روزها به یک چالش و دغدغه جدی برای والدین تبدیل شده است.

دکتر تبریزی گفت: یا باید با تکنولوژی خداحافظی کنیم و یا کودکان خود را در قفس بزرگ کنیم و به آنها بگوییم که شما حق بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین را ندارید و یا اینکه با تکنولوژی در زندگی کودکان همراه شویم.

وی با بیان اینکه آسیب هایی که بازی رایانه ای به کودکان می رساند شامل موارد متعددی  است، ادامه داد: بعضی از بازی های رایانه ای و آنلاین باعث می شود که فعالیت های بدنی و جسمی کودکان کاهش یابد .

این روان شناس با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای آنقدر حرفه ای طراحی شده است که جذابیت بسیار بالایی دارد، گفت: این بازی های  مخرب باعث انگیزه و تمایل کودکان به کاهش فعالیت های اجتماعی و حرکتی آنها شده است.

دکتر تبریزی اضافه کرد: والدین باید برای بازی های رایانه ای کودکان خود تایم تعیین کنند و بازی های آنها را محدود نمایند تا محدودیت زمانی کودکان از سرگرمی به مدیریت تبدیل شود.

در بیشتر بازی های رایانه ای خشونت حرف اصلی را می زند

وی در سوال خبرنگار روزانه نیوز که پرسید در بیشتر بازی های رایانه ای خشونت حرف اصلی را می زند، نظر و پیشنهاد شما چیست؟ گفت: نابود کردن ، از کار انداختن ، تخریب اموال، بالا بردن صدا با هدف ترساندن ، درگیری تن به تن، آسیب رساندن فیزیکی از جمله نمونه های خشونت در بازی های رایانه ای است.

وی در پایان افزود: والدین با کودکان خود بازی کنند تا بچه ها سرگرم شوند و تایم حذف شده را بتوانند جبران نمایند وگرنه حذف بازی بدون راهکار باعث می شود که کودکان فقط خشم را از والدین به دل بگیرند.

خبرنگار: مریم متین خواه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید